A véges segítségül hívja a végtelent

Kovács Dániel
2025-03-18
A filmeket az alapján, hogy milyen témákat, és ezeket milyen stílussal és eszköztárral dolgozza fel, különböző kategóriákba, műfajokba lehet sorolni. Ezek közül figyelemre méltónak tartom azokat a filmeket, amelyek az irodalomból ismert műfaj a drámai költeményekre jellemző kérdéskört járják körül, az emberi lét alapvető filozófiai kérdéseire keresnek választ. Ezen filmek közé tartozik a Terrence Malick által rendezett Az élet fája (The Tree of Life, 2011) című Arany Pálma-díjas film is, mely már az első kép-kockájával sejteti, hogy az ember választ kaphat a kérdéseire, amennyiben jó helyen keresi.

Hol voltál, amikor a földnek alapot vetettem?...

amikor együtt vigadoztak a hajnali csillagok, és ujjongtak mind az istenfiak?[1]

A tarkovszkiji művészetfelfogás

A film gondolatiságának könnyebb megértése érdekében érdemes kézbe venni Andrej Tarkovszkijnak, az egyetemes filmművészet egyik legfontosabb alkotójának, élete végén írt vallomását, A megörökített időt, melyben részletezi és összegezi az általa képviselt és relevánsnak tartott művészet sajátosságait, céljait és az ember életében betöltött szerepét.

E művészetfelfogás szerint az önértékkel rendelkező művészeti alkotás nem kisebbre vállalkozik, minthogy általa az ember felismerje és kifejezésre juttassa Őt, kinek képére és hasonlatosságára a világra jött. Ez a gondolat abból fakad, hogy az édenkerti bűneset óta az ember az őt körülvevő világ megismerésére törekszik, vagy másként fogalmazva, a világ megismerésére ítéltetett, meglelve a választ arra a kérdésre, hogy miért van ezen a földön, milyen célból teremtetett. Tarkovszkij szerint a megismerést a művészet mellett a tudomány teszi lehetővé, de a „világ tudományos megismerése az újabb és újabb tudás végtelen lépcsőfokain haladva folyamatosan változik, s ugyanilyen folyamatosan szorítja ki az egyik felfedezés a másikat – az objektív részigazságok nevében”[2]. Ezzel szemben „a művészi felfedezés minden esetben úgy jelenik meg, mint a világ új és egyedi ábrázolása, mint az abszolút igazság hieroglifája”[3]. Malick filmjére teljes mértékben illik az

A folytatáshoz fizess elő az Ideje Elhinned Magazin online verziójára.

Ha már megvetted, csak jelentkezz be:
Legfrissebb lapszám
IEM_boritokep_ősz
Legyél te is előfizetőnk!

CSAK ONLINE ELÉRHETŐ!

Legfrissebb cikkeink
1
Identitásunk csendes gyilkosa
2025. szeptember
DSC00020
"Ezt az emberek nem szokták túlélni, főleg nem így..."
2025. szeptember
Cieklinski Susi
Gyermekéletmentők – akiknek hatalmukban áll befolyásolni a genetikát
2025. szeptember
Beautiful autumn leaves in evening sun light. Autumnal backgroun
Milyen pluszt jelent számodra nevelőszülőként a keresztény hit?
2025. szeptember
1
Identitásunk csendes gyilkosa
DSC00020
"Ezt az emberek nem szokták túlélni, főleg nem így..."
Cieklinski Susi
Gyermekéletmentők – akiknek hatalmukban áll befolyásolni a genetikát
Beautiful autumn leaves in evening sun light. Autumnal backgroun
Milyen pluszt jelent számodra nevelőszülőként a keresztény hit?
1
Identitásunk csendes gyilkosa
DSC00020
"Ezt az emberek nem szokták túlélni, főleg nem így..."
Cieklinski Susi
Gyermekéletmentők – akiknek hatalmukban áll befolyásolni a genetikát
Beautiful autumn leaves in evening sun light. Autumnal backgroun
Milyen pluszt jelent számodra nevelőszülőként a keresztény hit?

Olvass hasonló témájú cikkeket

MV5BMTYxMzU2OTM1NV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzI0MjkwNw@@._V1_
Tűzszekerek - a hit és a törvény versenyfutása
sci-fi1
Az eltűnt jövő nyomában: az utópiák elkárhozása és a történelem vége
2draught
Az Isten szépsége, a szépség Istene