– Ha valaki még soha nem hallotta azt a kifejezést, hogy Organikus Pedagógia, mit mondana neki, mit érdemes tudni róla?
Az organikus szó azt jelenti, hogy életre nevelő, életet szolgáló. Ha távolabbról nézünk arra, hogy mi történik például, ha a gyermeket mindennap különórára viszem, azt kell mondanom, hogy ez nem az életet szolgálja, hanem megroppantja az idegrendszerét. Vagy ha hagyom mesét nézni, és megvizsgálom, hogy mit tesz a képernyő az idegrendszerével, akkor azt fogom tapasztalni, hogy roncsolja – mert olyan, mintha drogot adnék neki.
Az Organikus Pedagógia a kiteljesedett szellemi, lelki, testi, érzelmi, közösségi élet szolgálata, és hosszútávon mindenben az élet növekedését nézi. A leghétköznapibb tevékenységet is érdemes ezzel a szemüveggel vizsgálni.
A gyerekeknél nagyon fontos, hogy ne a szülők elképzeléseinek, a divatnak vagy a környezet elvárásának a kiszolgálásaként válogassuk meg a tevékenységeiket. Van erre egy mondás: tanítsd meg a gyerekednek, hogy nem minden út járható, de ami az övé, azon repülni is tud.
Például a pályaválasztásnál is van jelentősége, hogy mi az, ami a gyerekben motoszkál.
Négy gyerekünk, nyolc unokánk van, közelről is rálátok erre a témára, nekem is van festőművész fiam. Amikor mondta, hogy ez a pálya érdekli, de családot is akar, természetes, hogy az anyai szívem először